Минаха почти 2 години, откакто Рейдиохед направиха онази революция в музикалната индустрия с чудото пускаме-си-новия-албум-в-нета-платете-колкото-решите. (Е, оказа се, че само 38% от потребителите въобще са платили нещо, а едва 12% са оценили албума с $8-12 (колкото приблизително би струвал в iTunes))
Подобен на този експеримент беше и онлайн издаването на сборника с разкази на Бен Танзер Repetition Patterns през октомври миналата година. Той беше качен ексклузивно на сайта на Чикагския център за литература и фотография и можеше да се намери само там и само по този начин - хартиена книга няма, не се и предвижда. Възможностите за потребителите да получат pdf-а бяха да платят $5, $10 $20, друга сума или да не плащат изобщо. (Там бяха отчетени около 20% платили потребители, дали средно по $6.)
Тези дни пък англичаните от Faber & Faber обявиха, че на 27 април ще пуснат в електронен формат новата книга на Бен Уилсън What Price Liberty? - цели 6 седмици преди книгата да излезе на хартиен носител. Потребителите са свободни да платят за книгата колкото намерят за добре, включително и да не платят нищо.
Самото заглавие е избрано специално. В книгата младият историк Уилсън посочва съвременните проблеми страх от тероризъм, престъпления, социален хаос като фактори, които изтласкват от ежедневието ни идеала за човешка свобода. Авторът разглежда британската, европейската и американската история, за да обясни не само как гражданските свободи са били формирани изобщо, а и как постоянно са се променяли и нагаждали към съвременността. И така, ако искаме свободата да оцелее, идеята за нея днес трябва да се промени спрямо новите условия, в които живеем. И точно тук ще стане ясно дали и колко днес светът цени свободата си.
Публикуването на книгата в дигитален формат преди хартиената премиера цели стимулирането на дебат както за проблемите, които текстът разглежда, така и за начина, по който днес книгите се разпространяват изобщо.
Тоест издателите не се отказват от продажбите на книжното тяло, което ще струва £14.99, а по-скоро му правят реклама, като се надяват на допълнителни приходи. Авторът пък твърди, че за него е по-важно идеите му да стигат до колкото се може повече хора независимо от начина (макар че - да не се лъжем - в началото е подходил подозрително към този маркетингов ход).
ПП: Като говорим за системата платете-колкото-решите, се сещам да спомена един английски ресторант, който от февруари също работи на този принцип. Ако имате път към Лондон, непременно си резервирайте маса!
05 March 2009
плати-колкото-решиш
Публикуван от Бистра в 19:15
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 коментара:
Аз се чудя дали бих платила, май не.. че и аз безскрупулно свалям всичко, което ме вълнува и може да бъде безплатно свалено. Студентка, ще кажем. Ама не е така. Съзнание му е думата.
Post a Comment